Love

"Jangan 13" yang B2B Perlu Tahu

www.tips-fb.com

Psst~aku curik-curik hupdate blog kesayangan aku nih..aku rasa aku tgh migrain ni so otak aku tak boleh berfikir dengan hebat makanya aku perlu rehatkan otak aku ni..sian dia..eheehee~sambil merehatkan otak, aku godek-godek ah blog geng blogger B2B (Bride to Be)..saja~cari ilham..ngeh2~aci tak?? Dalam banyak-banyak blog aku terjumpa entry kat bawah ni & aku dengan baiknya nak share ngan korang gak..sebagai panduan kita bersama..jom baca..aku KOPI & PASTA ja tau..

13 Perkara "Jangan" yang B2B perlu tahu:

1. Jangan.. teruskan tempahan tanpa ada anggaran tetamu dalam tangan kamu.



Biasanya kita memang tak dapat nak jangkakan dengan tepat jumlah tetamu, tapi anggaran sudah memadai. Jumlah tetamu kamu akan memberi kesan sangat besar kepada katerer, lokasi majlis, kad jemptan, jumlah buah tangan, dan macam-macam lagi.

Contoh, kamu kena bincang dengan bakal suami, untuk majlis bersanding, berapa banyak rombongan yang akan ikut supaya kamu boleh sediakan meja rombongan dengan jumlah yang betul. Tidak la nampak cela dibelah kamu yang bertindak sebagai tuan rumah jika ada masalah tentang meja rombongan kan?

Komunikasi adalah amat-amat penting! Baik kepada vendor, ibubapa, saudara mara dan belah sana. Besar atau kecilnya jumlah tetamu, yang penting, kamu kena bersedia hadapi sebarang perubahan dan bertindak segera menangani pengurangan atau penambahan bilangan tetamu.


2. Jangan -- takut dengan perubahan rancangan.


Seperkara tentang majlis perkahwinan, kita kena sentiasa terbuka dengan perubahan yang tidak dijangkakan. Jangan takut kalau disaat akhir ada perubahan daripada segi warna centerpiece atau bunga telur atau baju pengapit. Perkara kecil macam tu, orang jarang-jarang perasan. Kecuali la kalau perubahan itu terlalu besar, seperti baju kamu dan pasangan berbeza warna. Itu budak umur 5 tahun pun akan persoalkan.

Sentiasa terbuka untuk menerima perubahan. Kena ingat, tak sentiasa tetamu boleh fikir apa yang kamu fikirkan. Perubahan yang sedikit tak mengapa. Tak semuanya perlu sedondon. Sesuatu yang terlalu sedondon, nampak seperti terkongkong. Ingat, kamu nak berkahwin dengan suami kamu, bukan scallop pelamin kamu.


3. Jangan.. penuhkan status Facebook kamu dengan perihal persiapan majlis kamu


Tiba-tiba saya berpendapat, gambar diatas ini boleh dijadikan "Pose wajib" untuk bakal pengantin! Ada tak sesiapa nak realisasikan??

Yang ini agak sensitif. Pasal saya percaya ramai yang selalu kemaskini status FB mereka dengan hal persiapan mereka. Kita perlu sedar, realitinya, tak semua orang berminat dengan persiapan majlis kita. Ada antara mereka dalam list kawan kita, tak amik peduli jika kamu sedang marah, kamu membandingkan harga bunga di kedai A dengan kedai B, yang bezanya cuma sepuluh sen. Tapi terpaksa baca pasal status kamu muncul dalam page home mereka.

Memang tak salah sekali sekala kemas kini status berkenaan persiapan kamu, cuma mungkin pemilihan platform yang betul adalah lebih bersesuaian. Satu-satunya pihak yang berminat adalah B2B sendiri. Jadi, bina blog tentang kahwin-- jadikannya medium yang paling sesuai untuk kamu luahkan apa-apa. Jadi mereka yang berminat, boleh terus mengikutinya.


4. Jangan.. tidak meletakkan kepercayaan kepada vendor kita



Bakal pengantin memang cerewet. Cerewet sehingga sampai masanya, kita rasa, pilihan dan selera kita la yang paling betul dan sesuai. Sampai pendapat semua vendor kita, dibakulsampahkan. Jangan lupa sebab utama kita pilih vendor-vendor kita. Kita memilih mereka atas kepercayaan; kepercayaan mereka dapat merealisasikan apa yang kita impikan. Mana-mana vendor pun, pasti mahu kamu berpuas hati dengan perkhidmatan mereka. Dan kamu, bakal pengantin, mahukan hanya yang terbaik untuk majlis kamu kan?

Kita boleh memberikan arahan dan permintaan kepada vendor, tapi kita tetap kena redha dengan hasilnya. Kita tak boleh jangkakan apa-apa. Apa yang terjadi kat orang lain, mungkin tidak terjadi pada kita, dan sebaliknya. Oleh itu, kita kena tahu had kita sebagai pelanggan, jangan sampai vendor naik jelak dengan kita.


5. Jangan.. rasa bersalah jika tidak menjemput si polan untuk ke majlis kamu, atau bersedih si polan tak dapat datang


Peraturan pertama untuk kegembiraan hakiki, jemput mereka yang kamu ikhlas menjemput dan jangan sesekali rasa sedih bila ada tetamu yang tak dapat hadiri. Sentiasa ada peraturan "Siapa dapat datang, datang. Siapa tidak, Tak apa. Takde Rezeki". Jangan semakkan emosi kamu, fikir, huu tak meriah la majlis aku dia takde. Jangan. Satu-satunya orang penting dan semua orang nak jumpa, adalah kamu--Raja Sehari.

6. Jangan.. tak cuba DIY


Majlis perkahwinan sekarang ni, rata-rata memerlukan vendor. Tapi, kamu sebagai bakal pengantin, harus mencuba sekurang-kurangnya satu projek DIY. Kalau kamu kata 'tangan tak bedung, pasal tu keras nk buat kraf', tak apa. Pilih projek yang paling senang kamu nak buat, seperti ikat riben pada kad atau pada buah tangan. Kalau tak reti reka kad kahwin sendiri, pilih seseorang yang reti dan terangkan rekaan kad yang kamu nak. Mungkin pada kamu DIY ni menyusahkan dan makan banyak masa, tapi selepas hari majlis, bila kamu tengok semula TQ tag kamu, mesti akan terdetik dalam hati kecil kamu "aku yang buat tu!. 2,000 kotak aku lekatkan!". Duit memang boleh selesaikan banyak benda, tapi masih ada banyak perkara kat dunia ni, tak terbeli dek duit.


7. Jangan.. Tak makan lauk pengantin


Memang dalam setengah majlis, akan ada penanggah yang akan memberitahu tetamu untuk membenarkan pengantin menjamah dahulu, tapi kita sebagai pengantin, kita pun pernah datang sebagai tetamu dan ada masa, kita perlu bergegas ke majlis kedua. Jadi tujuan nak jumpa pengantin, untuk tunjuk muka "aku datang!!"

Jadi, untuk mengelakkan kamu terbayang-bayang "apa la agaknya rasa ayam golek hari tu?", tugaskan seseorang untuk tapaukan lauk pengantin untuk kamu. Itu yang saya buat--belajar daripada pengalaman majlis abang saya dulu. Pastikan sudah ada bekas kosong untuk simpan lauk-lauk tu dan penanggah segera kemas lauk apabila pengantin beredar daripada meja beradap. Oh, bukan lauk di meja beradap aje. Jangan lupa kek pengantin. Sila bawa balik sikit untuk kamu jamah!

Biasanya, lauk pengantin jika tidak dituntut, akan diedarkan kepada tetamu-tetamu dan saudara mara (atau kadang-kadang, budak katering yang bedal!). Jadi terpulang kepada kamu untuk buat keputusan

8. Jangan .. mengarah majlis kamu sendiri.

Idea terbaru untuk Bridal Shower.! Comel kot!!

Kamu merupakan pengarah majlis kamu SEBELUM majlis bermula. Pada pagi majlis, kamu perlu bangun dengan otak yang lapang dan kata "Aku seorang pengantin hari ini". Cuba kamu fikir, jika sepanjang masa majlis, kamu sibuk memastikan OP dapat amik semua perincian majlis atau memastikan flower girls menaburkan bunga ikut rentak yang kamu nak, kamu akan terlepas saat manis yang tak mungkin boleh diulang. Perasaan jalan berpimpin tangan dengan dia, wajah ibuayah kamu pertama kali lihat kamu didandan dengan cantik. Itu lebih penting daripada memastikan kelopak bunga jatuh betul-betul di atas karpet merah.

Kalau pun majlis kamu nanti tiada perunding perkahwinan, kamu tugaskan seseorang yang kamu percaya untuk memastikan apa yang kamu rancang, dapat dilaksanakan dengan lancar. Pastikan orang tersebut tahu tugasnya, tahu had tugasnya dan faham apa yang kamu nak daripada dia.

9. Jangan.. membesar-besarkan perkara kecil.


Bila kita sendiri merancang majlis kita, kita akan mudah tenggelam dalam angan-angan kita. Kita jadi obses dengan perkara kecil yang tiada siapa perasan, dan kita jadi marah bila perkara kecil tu, tidak dilakukan mengikut kehendak kita.

DJ pasang lagu yang bukan dalam senarai lagu kamu? Dengan senyuman, minta pengapit kamu panggilkan abang/ adik kamu dan minta mereka pergi ke DJ dan berhentikan lagu itu dengan kadar segera. Kalau pun bunga centerpiece katerer yang tidak diminta telah menutupi bunga centerpiece kamu yang kamu reka dan perah otak selama 6 bulan, tak apa. Senyum sahaja (Kan Nity?). Yang penting, akhirnya tetap manis.

10. Jangan.. tak jaga tingkah laku.


Kamu adalah ratu/ Permaisuri pada hari majlis kamu. Setiap langkah, tindakan, tutur bicara kamu akan menjadi tumpuan orang. Cuba kamu tengok permaisuri/ ratu, mereka sentiasa mengawal diri, sentiasa tersenyum dan sentiasa nampak 'mahal' daripada tingkah laku.

Tolong jaga perangai. Jangan melompat tak tentu pasal, jangan melempar makanan tak tentu pasal, jangan menarik orang tak tentu pasal, jangan menjerit pada kawan-kawan kamu walaupun kamu teruja mereka datang. Walaupun kamu akan kata, "tak apa, kawan-kawan aku tahu perangai aku macam ni", kamu pastikah perangai kamu tu dapat diterima oleh keluarga mentua dan saudara maranya? Tahu dan menerima adalah dua perkara berbeza. Mungkin mereka tak kisah dengan perangai kamu, TAPI mungkin pada hari-hari biasa dan BUKAN pada hari kamu bersanding.

Jaga perangai. Biar nampak anggun dan santun. Tak perlu lama, 6 jam aje pun paling lama kamu berperangai semenggah. Tahan la sikit, boleh kan?


11. Jangan.. tidak merancang


Rancang apa yang kamu mahu, selari dengan kemampuan kamu. Merancang majlis perkahwinan bukanlah semudah kita menghadiri majlis perkahwinan. Banyak pihak terlibat, banyak drama dijangka berlaku dan banyak perkara yang tak dapat dikawal. Oleh itu, persediaan dan perancangan daripada pelbagai sudut amat penting!


12. Jangan.. biarkan orang jadikan majlis kamu, majlis mereka

Abang, Akak saya amik gambar ni bukan tanda korang tak reti nyanyi. Tapi cuma gambar ini sahaja sesuai saya jumpa di google images

Ada masa, kamu perlu mengalah apabila melibatkan perbezaan pendapat antara kamu dan ibubapa kamu; mahupun keluarga mentua.Keluarga nak kan silat, walaupun kamu takut silat pasal takut mereka tercampak keris kat kamu; tak apa. Terima sahaja. Keluarga mahu pakai sedondon dengan kamu, walaupun kamu mahu mereka pakai baju sedikit kontra warnanya; Tak apa. Kita mengalah.

Cuma ada beberapa perkara yang kamu perlu letak hitam putihnya. Perkara yang bagi kamu, tiada toleransi. Seperti dalam majlis saya tempoh hari, ada permintaan untuk Karaoke. Reaksi kami: KATAKAN TIDAK PADA KARAOKE!!

Kalau kamu ada beberapa perkara yang bagi kamu dalam senarai tidak boleh dimaafkan; maka sila bertindak dan jangan ubah fikiran. Walaupun majlis perkahwinan merupakan majlis perkongsian dimana banyak pihak terlibat, tapi sebagai pengantin, sebagai RAJA SEHARI, kamu berhak untuk menolak apa yang RAKYAT JELATA mahukan :p Sudahnya pun, itu adalah majlis kamu.



13. Jangan.. simpan dalam hati kritikan orang


Apabila kamu bersedia menjadi seorang pengantin, kamu perlu juga bersedia menerima sebarang kritikan dan cakap belakang tentang majlis kamu. Serba serbinya orang akan bercakap. Kalau kamu mempunyai blog dan orang membacanya, jangkaan orang akan lebih tinggi ada majlis kamu. Saya tahu, Saya alaminya sendiri.

Nasihat saya cuma satu, berfikiran terbuka. Jangan jadi defensif yang keterlaluan. Kelak kamu akan jadi pendendam kepada si pengkritik. Biarkan apa yang dicakap masuk di telinga kanan kamu, keluar melalui telinga kiri. Orang yang mengkritik itu juga sebenarnya, sama ada dia akui atau tidak, dia sedar yang majlis sudah lepas dan apa pun juga kritikan dia, sudah tak laku saat itu.

Seeloknya, cuma balas "Tak apa. Majlis dah selamat Alhamdulillah. Terima kasih ye sudi datang hari tu".


Rasanya cukup 13 perkara yang saya kongsikan ini. Harap B2B yang membacanya, dapat ambil sedikit, kalau tak banyak sedikit pengalaman saya, supaya kamu boleh kekal senyum sentiasa sepanjang majlis.

Tiada yang lebih menyedihkan daripada pengantin yang tidak dapat menikmati kemanisan majlis mereka sendiri, yang rata-ratanya tetamu gembira dapat hadiri.

SOURCE: diaterimanikahnya


Terima Kasih Daun Keladi.
Nanti Datang Baca Lagi.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...