Love

Catatat dari wad bersalin, nukilan seorang suami.

www.tips-fb.com

Received an email from my officemate, Fatin..member si Fatin forward this entry kat dia & aku try Google untuk cari the owner of the blog & i've found PurPLe Lady blog..honestly, time baca entry nih aku rasa seriau, ngilu, touching, sedih, macam-macam la..ehmmm~korang baca & nilai sendiri la ye..
 
Catatat dari wad bersalin, nukilan seorang suami.
Copied from PurPLe Lady blog..
 
A surprise from Kekasyfi Hati. Tak sangka die sempat mencatat pengalaman ni sambil menemani I dalam labour room aritu. Even tak habis tulis ketika di dalam tu sebab critical mode sudah ON, dia sambung lagi lepas tu and sudah cukup mengharukan saya. Note: My husband bukan jenis yang romantik ye, langsung tidak. Birthday I ke ape ke xde nye nak surprise ke plan ke adiah ke.. So bila die buat catatan ni, sy terlebih terharu pulak. ;p Maafkan die kalau susunan ayat tunggang langgang, tatabahasa entah ke mana. Biasa la BM time SPM dapat B, kan dear? Haha.

Catatan ini dari wad bersalin. (Serius)

Bagi aku hari ini sgt panjang, bagaimana pula bg seorg ibu. Kawan2 mula memberikan komen mereka mengharapkan yang terbaik terima kasih; ely, mad zain dan len2. Induce pada pg td jam 8. Bukaan br 2 cm, jam 1.30 ptg br 4cm ada lg 6 jam lg untuk bukak 10cm kata doktor.

***

Org sebelah td dh msk OR utk c sec. Eppa bleh tahan lg katanya. Mula terfikir dalam kepala time nk men nk seronok sama2, time cmnie kenapa sorg jer yg tanggung? Maybe mende cmnie slalu ada dlm kepala ibu2 di sana. Tgk monitor HR baby mcm tgk saham plak kjp naik kjp turun.

Jam br kul 4, uik lamenyer. Selalunya waktu nie maybe aku masih dlm cubicle dah stat nk borak2 before start balik kje. Bkn balik kje tp kembali bekerja.

Sesekali contraction dtg, dpt dilihat mcm mnr die mengeletar badan menahan sakit, tgnku digengam erat, mengigil biibir seolah mahu bertutur. Aku pernah tgk keadaan mcm nie tp tue time arwah nenek aku nk meninggal. Mcm peristiwa saat akhir hidup. Smpi begitu skali tatkala contraction dtg air mata berlinangan seluruh badan mengigil. ape yg aku bleh wat just bg tgn utk digengam olehnya. Dari skala 10 mungkin dh 6 aku rasa. Aku rase ulang blk ayat td.



***

Keadaan tenang seketika kecuali bunyi HR baby. Time nie aku wat2 bz mcm aku lah doktor. Saja nk wat bini yang tgh sakit lupe kjp yg die sakit. Dia senyum, tp senyum dlm perit rase nye. Dalam kepala nurse mesti ada signboard penyibuk kt ats kpla nie..haha. Nasib ko lah nurse. Time xda contraction eppa lelap kjp, aku pon sama lelap lh kjp. Ngantuk mlm td berjaga kjp.

Tgk jam br stgh jam rupenye. Lame nye hari nie. Solat asar kjp. Pe2 hal, xper nurse tue bleh dipercaya. Dalam solat aku doa mcm2 permudahkanlah segalanya, tp np lame sgt kene tanggung skt nie, bisik otak busuk aku, nie bkn mudah nie payah. Nape tuhan xmau permudahkn np xmau tolong np x makbul doa masa nie. Astaghfirullah, lantas sebelum syaiton mula membisik kata2nya, hati berkata "sapa aku nk tentukan ini bkn yg terbaik, mungkin ini adalah yang terbaik utk eppa, mana aku tahu btl x? Mana tahu kalo senang sgt lahir baby xhidup ker ada masalah ker, xpon masa depan nnti akan ada prob len. Aku bkn tuhan, ini bantuanNya ini adalah yang terbaik utk baby dan eppa..semoga dipermudahkan segalanya Amin...

Ape2 hal aku msk blk wad. Dah jam 7 br 5 cm bukak, eppa nmpk mcm dh x larat, muka pucat tgn berpeluh. Plan C perlu, detik hatiku. dah lama sgt nie aku rasa. G wat air kurma jap lecek kurma ngan air zam2. Curi2 msk bg kt eppa. Dh dkt sehari lepas lempeng mc D pg td. Masih bleh gelak-gelak tp aku ragu2. Masa sakit pon nk layan aku gak. Doktor msk check bukaan dh bape, xbyk pon slow progress. Dh immune ngan ubat induce tu aku rasa.

***

Masa labour..(mode red alert) jam 9 lebih. Merah muka mcm br lepas kene lempang doblas kali. Adrenalin dlm bdn meningkt dgn byknye, nervous seram sejuk. Otot keras mcm roh dah kt ujung tanduk, Urat menjerkah mcm akar kayu pokok bakau. Nafas dalam2 mcm nk lemas. Sakit mcm????? Aku xdpt nk bayangkan. Air mata bercakap bg pihak lidah takkala itu aku rasa. Penat sakit. Lost for words this moment. Kali nie graph contraction dh mcm2 bentuk, selang 5 min, every time dtg contraction, eppa mengenggam, nurse kate mcm dh dekat. Kalo bleh push, push kuat2 sync skali dgn contranction tue.

Dr chang dtg tgk, eppa is ok dia kata. Like hell i would say ok! I asked him everythinglah this time. "She is doing fine this time, quite slow at 1st but she already catch up. Dia gantung 2-2 kaki eppa kat penggantung sebelah katil. And suruh tarik handler tu time push instead of pegang tgn aku.

***

Jam 10 sekarang, dr said, "it's the time!!! She need to do her work 1st b4 hand.", Masa nie drh dh byk kt bawah tue, nurse suh push kalo ada rase, dear push skali taw, aku try ajar eppa mcmlah aku ada pengalaman, eppa wat xtaw dh kali nie. Tapi die tak menjerit-jerit mcm org sbelah td.

Ok time push sampai, "dear push dear mcm berak, ppush!!!! Cpt fokus!!!" Ngan aku2 skali push. Argh time nielah aku sakit perutlah nk kencinglah mcm2lah. Hangin btollah. Time2 push tue aku ada push angin skali terlepas kt punggung, ada bunyi plak tue, protttt! Tp xda sapa berani sebut sebab nurse ngan doktor tgh kalut. hahaaaha.. Lawak pulak bler pikirkn kembali.

Nurse ckp ok dh nk nmpk dh. Aku try tgk time nie masa push dh nk abis. Ok rmbut dh nmpk. Darah jgn cite lah. Dr chang dh ready. This time now or nothing. Push dear skang graph cecah seratus. Aku nmpak dh. Dr suh push smbil die amek jarum, time push dtg die cpt suntik skit. Eppa konfirm xrasV e, sakit push tue lg sakit. This time gunting plak, time push die gunting cpt dinding vagina. Trust me, it's disturbing to take a look at it! Aku kemutkan punggung time tgk nie mcm aku punye kene gunting. Seriusly bayangkan kt sebelah antara vagina dgn lubang bontot tue terasa bilah gunting tgh hiris daging korg seraya tue darah terpancut smbil daging terkoyak sendiri akibat tolakan bayi tue..uishhh time type nie aku masih terbayang smbil mengemut punggung.. Aku sayang bini aku oi!!!! Darah menyembur dr tmpt gunting tue, tp bukaan dh besar. "Doktor, can you use vacuum, I dah tak larat, no energy". eppa ckp. Vakum kene gune sbb dh xlarat push. Last push, masa nie alat kecik dimskkn utk sedut rambut, bkn rambut tp kepala nasuha. Aku tgk time nie smbil suh eppa fokus. Final push, jgn ada bunyi eppa push and dr tarik alat td. Aku nmpk kepala, badan dan kaki. Nasuha dh kuar, suara baby, aku kelu seketika. Kucup dahi wife. Time nie kalo lagu raihan jd ost mesti best.

Thing not finish yet, Doktor suh aku potong tali pusat, wut an honour. Baca selawat bismillah then aku potong. Maka lahirlah baby Suha ku ke dunia. Aku rush ke bilik amek air zam2 dilecek kurma, nie penting sbb mknn 1st baby kalo x susu ibu mesti kurma makanan nabi. Effect lepas lahir nanti kurang % kene kuning. Alhamdulillah setakat ni Nasuha tak de kena kuning. Azan dan iqamatkan Nasuha.

Blom settle lagi. Kali nie kene teman eppa. Masih kt atas katil tmpt td nak kene jahit. Uri td tertinggal then doktor kene cekut skit2, bayangkan skit labour td xabis lg ditambah blk sakit kene cekut. Cekut tue cmner agaknye? Nk cite die mcm nie, doktor punye tgn tue kene seluk dlm rahim then tarik skit2, aku tgk live aku x bohong kalian. Time tarik tue sakit mcm labour td. Aku raselah. Aku suh eppa fokus sambil tahan nafas. Sepanjang 20 min tue aku bleh tolong wat die fokus jer. Ape aku boleh wat selain dr tue??? Xda.

Umi tgh take care Suha dekat luar dengan nurse. Time jahit plak jam dh nak dekat kul 12, Doktor wat kemas tali jahitan. Aku tgk start dr 1st cangkuk yg Doktor tarik dgn tali smpi last die ikat. Time tarik darah menitik kt tali protein tue. Berbekalkan cahaya wad bedah luka td dijahit, jelujur halus aku rase. Rapat xnmpk tali tue. Sikit2 daging koyak tue merapat.

***



Eppa aku tgk dh tertdo gamaknye. Jam 2pg takut ku pejamkn mata mengenang kembali detik td seraya melihat dia yang sedang tdo di sebelah kepenatan, tkt die pergi dahulu sebelum aku. Aku sayang dia, aku sayang wanita di dalam hidupku.

Buat muka cam anak burung kalo nk mintak susu mama.


Terima Kasih Daun Keladi.
Nanti Datang Baca Lagi.

6 comments:

cik mah said... Click To Reply!

terharu juga baca....besar pengoranan seorang ibu kan... :)

::eLeya:: said... Click To Reply!

btol tu..btol2 menginsafkan diri kan..

cik chinta said... Click To Reply!

Insaf....mcmn la kita nti

::eLeya:: said... Click To Reply!

a'ah kan..tp sakit bersalin ssorg tu kan tak sama..mudah2an Allah p'mudahkan segala urusan kita..aminn~

NFAM said... Click To Reply!

sgt terharu bile baca luahan seorang suami. :)

- AZIE - said... Click To Reply!

mula2 baca mcm takut, seriau pun ada jgk...tp dkt ending tue rasa bergenang air mata...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...